IC  7 / MON. 15 SEP, 19.00 AT KINEFORUM & TUE. 16 SEP, 13.00 AT CINEMA XXI – TIM

"Alles Was Irgendwie Nutzt /  All What Is Somehow Useful", Pim Zwier (The Netherlands)

[divider type=”space” height=”40″ no_border=”1″ /] [column type=”1/3″ last=”0″ class=””]

[divider type=”space” height=”20″ no_border=”0″ /]

18+

Country of production Germany / The Netherlands
Language No Dialogue
Subtitle No Subtitle
8 min, B/W, 2013

[/column] [column type=”1/3″ last=”0″ class=””]

Sumber baru dari jejak paham positivistik yang terlacak, salah satu pemikiran moderen yang paling mengubah sejarah peradaban manusia. Konstruknya dipresentasikan melalui usaha naratif konvensional yang memparalelkan suara dan gambar, membentuk suatu wacana dengan tujuan justifikasi terhadap sejarah yang sudah mapan. Menggunakan arsip foto karya Julius Kuhn yang detail dan memiliki montase, filem ini membongkar pola kerja positivistik dan menarik garis demarkasi antara epistemologi ilmiah dan non-ilmiah yang membuat suatu realitas ternyatakan. Kemungkinan terbaik dari filem ini adalah bahwa ia hadir dalam konteks reaksi terhadap kesadaran terkait diskursus tertentu. Gambar tidak hanya bergerak secara fisik, tetapi juga perihal bagaimana aksiologi terbongkar dengan estetika konteks.

 Bunga Siagian

[/column] [column type=”1/3″ last=”1″ class=””]

This film traces a new source of a positivistic stance, one of the most influential epistemologies of modern time. The construction is presented through a conventional narrative, which parallelizes sound and image in order to shape a discourse with a goal to justify an established history. Using photo materials from Julius Kuhn’s archive, this film deconstructs positivistic frameworks and draws a line of demarcation between scientific and non-scientific epistemology that produces certain view of reality. The core of this film is that it comes in the context of the reaction to certain discourse-related awareness. It’s not only about the of visual image that physically moved, but also about how the axiology unfolded by aesthetics context.

 Bunga Siagian

[/column]