Sampah dan Orang Sisa-sisa
Curator: Ronny Agustinus
Kuratorial ini mengangkat dua filem, yakni Landfill Harmonic (Brad Allgood dan Graham Townsley, 2015) dan Ilha das Flores (Jorge Furtado, 1989). Berangkat dari ide yang mengkritisi wacana antroposen, kuratorial ini fokus membahas wacana sinema Amerika Latin ini mengangkat tema tentang sampah sebagai akhir dan juga awal pergulatan social/kapital, sampah dalam arti fisikal maupun sosial, dan bagaimana keduanya bertalian erat. Kuratorial ini menyandingkan dua filem tersebut dengan harapan dapat memberikan perenungan dan kontras tersendiri, yakni gambaran dalam dua kutub terekstrem: komunitas yang “makan” dari sampah dan komunitas yang secara harfiah memakan sampah, yang keduanya terjalin rapat dengan cara kapitalisme global bekerja yang membuat, baik di layar maupun di luar layar, negara tampak tidak hadir, samar-samar sekalipun.
This program presents two films, Landfill Harmonic (Brad Allgood and Graham Townsley, 2015) and Ilha das Flores (Jorge Furtado, 1989). Departing from the idea criticizing the discourse of anthropocene, to focus on discussing the discourse of Latin American cinema about waste as the late and also early struggles of social/kapital, rubbish in the sense of physical and social, and how the two are closely related. This program is juxtaposing those two films with the hope to be able to give a space of contemplation and contrast of its own, with images from two of the most extreme poles: a community that “eats” from the trash and a community that literally is eating garbage, both are close-knitted with how global capitalism works which makes the state seemed absent, either on-screen or off-screen, even though vaguely.
–
Landfill Harmonic
Brad Allgood & Graham Townsley, 2015, 84mins
Country: Paraguay, Brazil, US | Language: Spanish
Pemulung Nicolás Gómez bersama musisi Favio Chávez mengumpulkan barang-barang bekas dari tempat pembuangan sampah Cateura, Paraguay, dan merakitnya menjadi biola, celo, gitar, dll. Bersama anak-anak pemulung dan didukung banyak orang di sana, Favio Chávez perlahan-lahan merangkai orkestra dari tempat yang tak terbayangkan itu: “Orkestra Daur Ulang Cateura”.
The scavenger Nicolás Gómez together with musician Favio Chávez collect used stuff from the landfill Cateura, Paraguay, and assemble them to become violin, cello, guitar, etc. With scavenger children and supported by many people there, Favio Chávez gradually puts together an orchestra from the unthinkable place: “Orchestra of Cateura Recyle”.
Brad Allgood adalah sutradara dengan latar belakang aktivisme di bidang kesehatan masyarakat dan pembangunan internasional. Beberapa dokumenter sosialnya telah meraih penghargaan.
Graham Townsley doktor antropologi dari Cambridge University, banyak menggarap dokumenter untuk PBS, National Geographic, dan Discovery.
Brad Allgood is a filmmaker with activism background in public health and international development. Some of his social documentary films have reveiced awards.
Graham Townsley is a doctor in anthropology from Cambridge University. He makes a lot of documentary for PBS, National Geographic, and Discovery.
–
Ilha das Flores
Jorge Furtado, 1989, 12 minutes 31 seconds
Country: Brazil | Language: Portuguese
Tomat sebagai hasil alam. Tomat sebagai bahan baku industri saus, yang terhidang di meja makan sebagai hasil jual-beli yang membutuhkan pertukaran uang. Tomat sisa-sisa sebagai buangan dari rantai makanan itu, untuk orang sisa-sisa yang tak mempunyai uang untuk melakukan jual-beli.
Tomato as a crop of nature. Tomato as the base of sauce industry, served on the table as the result of trade requiring money. Leftover of tomatoes as the waste of the food chain, for leftover people who don’t have money to do the trade.
Jorge Furtado adalah salah satu sutradara paling ternama Brasil, dengan karya-karya meliputi feature dan dokumenter yang meraih banyak penghargaan.
Jorge Furtado is one of the most prominent filmmaker of Brazil; his works encompass features and documentaries that garner awards.